Dilluns
La llum filtrada per la finestra ocupa un lloc també en la taula amb altres coses més prescindibles. Alguna cosa et diu que millor seria tindre poques possessions, ocupar-te solament del que pots guardar a les butxaques. Com si tot allò del que depéns et pesara tots els dies, una gepa de fusta, plàstic i ferro.
Diumenge
Ahir vàrem veure dansa. Em queda lluny aquest art. Si molta literatura ja està a les antípodes dels propis interessos per a la majoria de la gent, el món de la dansa es troba a una altra galàxia. La proporció de gent que llig un llibre a l’any segur que és major que el de la gent que va una vegada a un espectacle de dansa contemporània o clàssica. Tanmateix, quan veus algú ballar simulant un cigonya, és francament emocionant. Duia un tutú i un bonic mocador nugat a mode antic, tal com hem vist portar-lo a algunes ballarines clàssiques per la televisió. Les calces i el mallot blanc, l’esquena nua, marcant-se la columna recta, els omòplats que semblen lleugers, com si en efecte foren ossos d’aire. Durant tota la representació de puntetes, i movent les cames flexionant quant a penes els genolls. Els braços prims i elegants; quants anys d’esforços, pense, per tal de posar els braços així, tensos i alhora donant una imatge de lleugeresa, com si desapareguera l’esforç del treball (i fins i tot el dolor) per apararéixer l’art i la bellesa; la posició correcta, pense, exactament els colzes així, ni més alts ni més baixos. Sembla suspesa en l’aire. Però les cames, els músculs en tensió, els dits doblats i adolorits del peu subjectant tot el cos. Un cos dempeus amb allò mínim.
Divendres
D. seria un bon mestre, si tornara cap a aquell camí que un dia abandonà. És una de les persones més imaginatives que conec, i que connecta fàcilment amb els xiquets. Té l'aspecte d'un xiquet gran, d'alguna manera, perquè el que potser més destaque en ell és una mirada innocent cap a allò que l'envolta. Innocent sense ser ignorant, que a voltes es confòn. Estem, junt amb F., a un quebab de València (si existeix, kebap, kebab, perquè no quebab?), per prendre cafè amb llet i bromegem si al cafè també ens posaran salsa de iogurt o alguna cosa semblant. Parlem del futur i no mirem la lluna, malgrat el que un altre amic em digué un dia.
Un altre tipus de selecció a la selecció natural fa que uns caminen cap endavant i altres no. Altres anem en cercles, mirant-nos el melic, xuclant-nos el cap. Altres caminem amb la velocitat dels caragols, i solament eixim els dies de pluja, clar.
Thea, a la que tinc un poc abandonada, una vesprada que ella -no recorde perquè- està prou exaltada, li confessa al bon amic el doctor, que si fracassa serà una de les pitjors dones que aquell coneixerà.
Tolerar la incertesa del camí i també el fracàs és un dur aprenentatge.
T. és un bon mestre. Em conta les idees que posa en marxa a les classes, i algunes són boníssimes, atreuen de seguida l'atenció dels xiquets (però hi ha casos que són massa rebels). Ara no té problemes amb la qüestió de l'autoritat. Explica i a estones, també diverteix. És un home divertit, per tant, a les classes continua sent qui és. Explica el dièdric amb objectes reals, fa classes de repàs, els xiquets estan contents i entenen allò que abans veien com un tros de pedra que havien d'empassar-se. Quan acaba amb el dièdric els demana que el feliciten perquè no mai en els quatre anys que duu donant classe ho havia fet tant bé. Els xiquets riuen i aplaudeixen.
Divendres fou un bon dia.
Reconozco que nada sé de danza y que he asistido a muy pocas representaciones, entre otras cosas porque me desasosiega formar parte de un público que en general no sabe cuándo se puede aplaudir y cuándo no (lo que desasosiega también a los bailarines), pero una de las experiencias estéticas más intensas que he vivido fue precisamente una coreografía de Duato con música de Bach. Creo que rocé el nirvana... sea lo que sea el nirvana, claro.
ResponElimina"Un cos dempeus amb allò mínim": una gran frase como corolario de lo que pensabas el lunes.
Jo tampoc he sabut apreciar mai la dansa en la mesura que mereix, però el teu text m'ha fet entrar ganes d'esforçar-me i donar-li una oportunitat.
ResponEliminaQuan vaig estar treballant a una acadèmia d'anglès, el cap, un americà que havia viscut tot el moviment hippy de la costa oest, sempre deia que si un professor duia la classe ben preparada era molt difícil que els alumnes no responguessin. Sempre he pensat, i vaig poder comprovar-ho, que tenia molta raó. Veig que el teu amic coneix molt bé l'ofici.
Hola, Nadna, pos sí, jo espere a vore quan aplaudeixen els altres, i alé, ja està resolt, però per altra part, l'actuació era d'una escola de ball (no professional) encara que a mi em semblaren de lo més professionals.
ResponEliminaHola, Enric, sí, sembla que el meu amic ha arribat tard a l'ensenyament però té traça. I crec que el teu cap tenia tota la raó, has d'estar molt preparat per saber conduir la classe i reconduir-la...