dijous, 17 de setembre del 2009

En Burjassot, Dickinson i tissanes


En Burjassot, una tissana, i un cabàs ple de revistes. Agafe una qualsevol, la que trie, en part ho faig perquè està a la portada Tarantino, a veure què diu este home. És la revista del Mundo, i tots sabem que pot esperar una d'esta revista. L'editorial horrorosa que si una la llig seriosament, pot enrogir-se de ràbia (agafar el color de la tissana que bull encara al got). Així, passe fulles. Ell diu, mira, Dickinson. Les seues cartes. El títol és : Emily Dickinson a tumba abierta sus cartas más íntimas. Ell diu, però pot ser més íntim que la seua poesia?. La poesia de la Dickinson: molts assenyalen el seu ritme trencat i renovador. Com si no seguira cap estil anterior, com una que s'adintra a un nou terreny inhòspit, salvatge, del llenguatge. De la llengua anglesa, vull dir. I també diuen: que hi ha dos tipus de poetes, no recorde ara on vaig llegir açò, els caminants, i els no-caminants. Rimbaud de la lliga primera, Dickinson de la segona. Després n'hi ha més classificacions.

Sam Abrams, en la conferència que donà farà uns anys a la Facultat de Filologia, crec que entenguí (no n'estic segura, era en anglès) que a vegades, Dickinson, sembla un poc fava, ridícula. Silly. Luis Antonio de Villena la defineix així a la revista: una dona estranya, cerebral, solitària, hipersensible, tal vegada neuròtica. Segurament neuròtica.

A la seua amiga, i després cunyada, Susan Gilbert, inici de Desembre de 1852

Benvolguda amiga, em sap greu informar-te que a les 3 en punt d'ahir, la meua ment es detingué, i que, des d'aleshores, ha quedat estacionària. Abans que aquestes notícies t'arriben, probablement seré un caragol.

2 comentaris:

  1. Mai no m’ha semblat ‘Silly’ l’Emily Dickinson; tampoc m’interessava el llibre de les cartes, perquè pense que amb la seua poesia ja n’hi havia prou. Però mira, el fragment del caragol m’ha semblat tan genial, que pot ser li faça una ullada

    ResponElimina
  2. Ja, a mi tampoc. A mi m'ha semblat, mmm, hipersensible, i no sé com dir, exagerada?. No, no és eixa la paraula, ja ho pensaré. Tal vegada té a veure amb allò d'hipersensible.
    El fragment del caragol sí que és genial, però no són cartes, no? semblen poemes, també.
    beset

    ResponElimina