diumenge, 13 de setembre del 2009

L'inici i el límit


Dominique Simonnet: Tanmateix això s'ensenya a les escoles: l'univers començà amb el Big Bang, una explosió formidable de llum, fa uns quinze mil milions d'anys. I també ho repeteixen els investigadors des de fa uns anys...

Hubert Reeves: Tal volta ens hem expressat malament, i no se'ns ha comprès. Podríem parlar d'un vertader inici, si estiguérem segurs de que abans d'eixe inici, no hi havia res. Però, a eixes temperatures, no podem aplicar les nostres nocions de temps, espai, energia i temperatura. Les nostres lleis ja no funcionen i ens trobem complertament desarmats.


En una resposta posterior, Reeves diu: en realitat, el Big Bang és el nostre horitzó en el temps i en l'espai. El considerem l'instant zero de la nostra història per comoditat, no tenim altre recurs. Som com els exploradors d'un oceà: no vem si hi ha alguna cosa més enllà de l'horitzó.


Enllaç: http://www.xtec.es/~jortiz15/bella.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada